Metodologia de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din municipiul Chișinău a fost supusă dezbaterilor publice
Proiectul de decizie „Cu privire la aprobarea Metodologiei de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din municipiul Chișinău” a fost discutat în cadrul a două runde de dezbateri publice, în zilele de 14-15 aprilie curent.
La eveniment au participat reprezentanți ai instituțiilor publice, companiilor de transport private și municipale, reprezentanți ai societății civile și alte persoane interesate.
Referindu-se la necesitatea elaborării metodologiei propuse spre discuții, ceea ce presupune o nouă abordare în formarea tarifelor, Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație (DGTPCC) a precizat că aceste acțiuni vin să prevină falimentul celor două întreprinderi de transport public – Regia Transport Electric Chișinău (RTEC) și Parcul Urban de Autobuze (PUA).
În condițiile în care ultima ajustare a tarifelor a avut loc în 2009, s-a creat un decalaj major între veniturile și costurile de operare ale celor doi operatori municipali de transport, care era acoperit în totalitate din sursele bugetului municipiului Chișinău.
În această perioadă au crescut constant costurile pentru achiziționarea combustibilului și energiei electrice, s-au majorat salariile medii pe economie, RTEC și PUA fiind nevoite să asigure o creștere continuă a salariilor, pentru a-și păstra angajații. Astfel, costul mediu efectiv pentru o călătorie a crescut de la 1,58 lei în anul 2009 la 5,2 lei în anul 2021.
„În cazul ajustării tarifelor, cheltuielile pentru subvenționarea transportului public se vor micșora și vor avea un impact de diminuare a presiunii asupra bugetului municipal. În prezent, municipalitatea subvenționează 75% din costul unei călătorii, iar alocațiile prevăzute în acest sens pentru anul curent s-ar putea ridica de la 700 milioane – la 1 miliard de lei, din cauza inflației”, a spus Mihalache.
Potrivit lui Mihai Roșcovan, președintele Business Consulting Institute (BCI), care a elaborat noua metodologie de calculare a tarifelor, documentul prevede un tarif unic pentru călătoria cu troleibuzul și autobuzul, atât în raza orașului Chișinău, cât și în suburbii, dar și un sistem integrat de abonamente. Acestea vor fi emise pe perioade de timp 1, 3 și 6 luni și pe categorii de călători: pentru călători în general, elevi, studenți, personal din domeniul învățământului, personal medical, capi de familii monoparentale și familii cu mulți copii. Toate categoriile menționate vor beneficia de înlesniri la procurarea abonamentelor – cu cât este mai mare perioada acoperită de abonament, cu atât este mai mare și reducerea.
Dacă noua metodologie propune stabilirea tarifului de 6 lei pentru biletul unic, care asigură o singură călătorie, iar pentru abonamentele de o lună – 234 lei, 3 luni – 594 lei și 6 luni – 972 lei, atunci persoanele care procură abonamente și călătoresc zilnic cu transportul public, indiferent de numărul călătoriilor, ar achita o sumă mult mai mică, de 2 sau chiar de 5 ori, în dependență de categoria de călători și perioada de valabilitate a abonamentului, decât dacă ar achita pentru fiecare călătorie în parte. Spre exemplu, dacă se va procura un abonament pentru jumătate de an, atunci prețul pentru o călătorie ar fi de doar de 2,7 lei.
Totodată, mai multe categorii de călători vor beneficia în continuare de transport gratuit: elevii claselor 1-4, pensionarii, dar și alte categorii de persoane, scutite de plată conform legislației în vigoare.
La prima etapă va continua achitarea în numerar către taxator și șofer și prezentarea abonamentelor de călătorie, iar la etapa a doua se va trece la achitarea electronică.
Metodologia calculării tarifelor pentru călătoria în transportul public urmează a fi aprobată de către Consiliul Municipal Chișinău, după ce documentul a fost supus consultărilor publice, iar obiecțiile și propunerile parvenite vor fi analizate și incluse în document.
De menționat că, în ultimii 2 ani, municipalitatea a achiziționate 240 de unități de transport, în valoare de peste 540 milioane de lei, ceea ce constituie 60% din tot parcul rulant al întreprinderilor RTEC și PUA. Respectiv, vârsta medie a vehiculelor de linie a scăzut de la 12 la 6 ani.
Pentru anul curent se planifică achiziționarea a încă 40 de autobuze noi și a 35 de troleibuze. În acest sens au fost alocate alte 190 milioane lei.