Extinderea rețelei de benzi dedicate transportului public: o prioritate pentru fluidizarea traficului în Chișinău
În cadrul emisiunii „Consens Național” de la RLIVE TV, Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană Chișinău (DGMU), a vorbit despre proiectele municipalității menite să fluidizeze traficul din Capitală și să îmbunătățească condițiile de deplasare pentru cetățeni.
Una dintre inițiativele majore este extinderea benzilor dedicate pentru transportul public. Mihalache a subliniat importanța acestor benzi în creșterea vitezei de tranzitare a orașului și a menționat că deja sunt în curs de implementare planuri pentru adăugarea de benzi dedicate pe arterele principale ale orașului.
„Continuăm implementarea benzilor dedicate pentru transportul public, după ce am întreprins mai multe acțiuni de modernizare a parcurilor de transport public, îmbunătățind condițiile de deplasare pentru călători. Benzile oferă posibilitatea de a conecta și tranzita mai rapid sectoarele orașului. Următoarea etapă este extinderea acestora pe cât mai multe artere principale. La moment suntem gata să marcăm benzi dedicate pe șos. Hâncești, până la pod, iar următoarea stradă va fi Decebal, unde benzile se vor conecta cu cele de pe bd. Dacia. La fel, în zona Telecentru planificăm de a crea condiții de acces către sectorul Centru, prin străzile Gheorghe Asachi și Ismail, tot prin benzi dedicate”, a declarat Mihalache.
El a menționat că, în prezent, se lucrează la îmbunătățirea și modernizarea bd. Mircea cel Bătrân, după care se va extinde și pe acest bulevard sistemul de benzi dedicate.
„Pot să afirm cu certitudine că, de la implementarea acestui proiect, viteza de deplasare a transportului public de pasageri a crescut considerabil. Un troleibuz ajunge acum din zona Flacăra până la strada Ismail în 17 minute, anterior avea nevoie de aproape 40-45 de minute pentru a traversa acest tronson. Viteza medie de deplasare a transportului public este astăzi de 20-25 kilometri, este un rezultat bun, dar vrem să fie și mai bun”, afirmă șeful DGMU.
Securitatea în deplasare pentru toți participanții la trafic este o altă prioritate, iar benzi dedicate sunt destinate și bicicliștilor, consolidând astfel și alternativele de transport durabil.
În acest context, Vitalie Mihalache a indicat că se intenționează extinderea modelului str. 31 August 1989, care este o stradă cu trafic mixt, și pe alte artere, din alte sectoare ale orașului. El s-a referit la bd. Dacia, segmentul Decebal – Trandafirilor, unde în anul 2023 a fost construită pistă pentru cicliști cu două sensuri de deplasare.
De asemenea, pe bd Decebal, unde se reabilitează în prezent zona pietonală, iar ulterior va fi reparat carosabilul, vor fi marcate și benzi dedicate care vor fi destinate inclusiv cicliștilor. „Astfel, dorim să asigurăm o continuitate celor ce se deplasează de pe str. 31 August 1989, spre sectorul Botanica, încadrându-se pe celelalte străzi cu benzi dedicate, cum ar fi Viaduct, Dacia, Decebal”, a adăugat el.
Chișinăul a adoptat conceptul de benzi dedicate pentru transportul public în anul 2020, iar acum Capitala dispune de nouă străzi cu benzi dedicate, însumând peste 17 kilometri de drum. Pe aceste benzi pot circula troleibuze, autobuze, microbuze în regim de maxi-taxi, biciclete, trotinete și serviciile de urgență.


